تبلیغات
سایت خودرو و بررسی خودرو - نقدی بر طراحی ب ام و گران توریسمو سری پنج : آیا طراحی ب ام و در حال افول است ؟
 
درباره وبلاگ


ماشین ، خودرو ، بررسی تخصصی خودرو

مدیر وبلاگ : میعادگاه
نظرسنجی
نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...
سایت خودرو و بررسی خودرو




 

درج خبر معرفی کانسپت جدید ب ام و ; گران توریسمو سری پنج بسیاری از علاقمندان را به تکاپو انداخت . همگی مشتاقانه بر روی  فایل های مربوط به تصاویر و اطلاعات این خودرو کلیک کردند . اما چیزی که در مقابلشان قرار گرفت آن چیزی نبود که در ذهنشان نقش بسته بود !"

اجازه بدهید به دور از هر گونه تعصب و غرض به بررسی فلسفه ی طراحی این کانسپت بپردازیم . مدتی است که سبک جدیدی بر طراحی ب ام و حاکم شده است . سبکی که نمی توان به درستی آن را مربوط به آقای کریس بنگل که اخیرا شرکت ب ام و را نیز ترک گفته اند دانست یا آدریان فن هایدونک که پس از رفتن آقای بنگل اینک مدیریت طراحی کل گروه ب ام و ( شامل ب ام و - مینی و رولزرویس ) را بر عهده دارند دانست . اما این سبک جدید چیست ؟

چیزی که به وضوح در مدل های جدید ب ام و ( به خصوص در سری هفت جدید ) دیده می شود برجسته بودن چلوپنجره است . در حقیقت هدف طراحان این بوده است که با برجسته کردن این بخش شخصیتی پرابهت را به خودرو ببخشند ولی انجام این عمل موجب شده تا شکل چراغ ها فرورفته شود و وضعیت نابه هنجاری به وجود بیاید .

یکی از مزیت های محصولات ب ام و در طول این سال ها این بوده است که مدل های مختلف به جز فرم کلیوی جلوپنجره ها شباهت دیگری به یکدیگر ندارند . همین امر موجب می شود که هر خودرو و هر مدل جذابیت خاص خود را داشته باشد و به آسانی از انواع دیگر تشخیص داده شود . ولی اجرای این سبک طراحی جدید شباهت بین مدل ها را افزایش می دهد .

یکسان سازی تقریبی شکل چراغ ها از دیگر معایب این سبک جدید طراحی است . در حالی که در اغلب مدل های ب ام و که از سال 2004 تاکنون معرفی شده اند سبک چراغ ها مورد پسند اکثریت افراد قرار گرفته است ; در چند مدلی که اخیرا رونمایی شده اند اکثریت افراد طرح آن را نمی پسندند !

بی شک زیبایی امری سلیقه ای است و هیچ گاه نمی توان در مورد زیبایی یک شی نظر قاطع داد . اما مواردی هستند که به طور فطری اغلب انسان ها به آن پاسخ یکسان می دهند . اکثریت افراد در مورد سری پنج نظر مساعدی دارند و طرح آن را می پسندند ولی آیا در مورد کانسپت های X1 و گران توریسمو نیز این گونه است ؟ 

مورد دیگری که به تازگی در محصولات ب ام و باب شده طرح شیب دار و نوآورانه ی سقف است . آغازگر این سبک طراحی در ب ام و  آقای  " پیر لکرک " بود که مسئولیت طراحی بدنه ی X6 را برعهده داشت . بی شک نتیجه ی این کار که ترکیب کردن یک خودروی کوپه با SUV بود زیبا و جذاب درآمد و در نمایشگاه فرانکفورت غوغایی به پا کرد . اما گران توریسمو که بر مبنای سری پنج ساخته شده می تواند همان موفقیت ها را تکرار کند ؟

طول پنج متری این خودرو تنها چند سانتی متر از سری هفت کوتاهتر است ! و ارتفاع 155 سانتی متری آن از X6 کوتاهتر است . در حقیقت این کانسپت معجونی از سری هفت و پنج و X6 محسوب می شود !

در نمای جلو همان موارد ذکر شده در ابتدای مقاله به چشم می خورد . چراغ های جلو شباهت آشکاری با سری هفت جدید و کانسپت X1 دارند . بخش کدر بالای شیشه ی چراغ که برای اولین بار در سال 2007 و توسط کانسپت CS به نمایش گذاشته شد در این مدل نیز به چشم می خورد .

در نمای عقب به وضوح شباهت ها به اس یو وی های ب ام و بیشتر می شود . البته طرح این قسمت دارای نقاط قوت به مراتب بیشتری است ولی یک طرح جدید را ارایه نمی کند .

پایان سخن :

اگر چه کانسپت جدید ب ام و آن طور که باید نظرها را به خود جلب نکرد ولی باید اذعان کرد که ایده ی کلی طراحی خودرو ارزشمند است و دقت به کار گرفته شده برای شکل دادن خطوط بدنه و فرم سقف قابل ستایش است . اما باید به این نکته توجه داشت که در سال 2002 هنگامی که نسل جدید سری هفت رونمایی شد نیز جنجال عظیمی به وقوع پیوست و بسیاری سبک طراحی جدید ب ام و را محکوم کردند . اگرچه خرج کردن چنین جسارتی توسط آقای بنگل منجر به قربانی شدن طرح سری هفت گردید و این خودرو را تا زمان معرفی نسل جدیدش در سال گذشته نتوانست شکل مناسبی پیدا کند ( البته در مورد مناسب بودن طرح نسل جدید سری هفت نیز جای سخن بسیار است ! ) ولی مقدمه ای بود تا مدل های موفقی چون سری پنج و سری شش را راهی بازار نماید .





نوع مطلب : عمومی، بی ام و، 
برچسب ها : بی ام و، bmw، bmw m5، bmw 2010، 2010،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 28 مهر 1388 :: نویسنده : حسین
نظرات ()
سه شنبه 10 مرداد 1396 01:54 ق.ظ
I like the valuable info you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and check again here frequently.
I'm quite certain I will learn a lot of new stuff right here!
Best of luck for the next!
یکشنبه 4 تیر 1396 11:07 ق.ظ
First off I would like to say awesome blog!
I had a quick question which I'd like to ask if you do not mind.
I was interested to know how you center yourself and clear your head before writing.
I've had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out.
I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15
minutes are lost simply just trying to figure out how to begin. Any
recommendations or hints? Thank you!
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:21 ق.ظ
What a data of un-ambiguity and preserveness
of valuable familiarity on the topic of unpredicted emotions.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 03:03 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
as though you relied on the video to make your point. You obviously
know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your
blog when you could be giving us something informative to read?
جمعه 11 فروردین 1396 02:31 ب.ظ
Thank you for some other informative web site.
Where else may I am getting that kind of information written in such an ideal approach?
I have a challenge that I am simply now running
on, and I have been at the glance out for such info.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر