تبلیغات
سایت خودرو و بررسی خودرو - سورنا ؛ بهشت ماشین بازها
 
درباره وبلاگ


ماشین ، خودرو ، بررسی تخصصی خودرو

مدیر وبلاگ : میعادگاه
نظرسنجی
نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








نظرتون درباره این سایت و مطالبش چیه ؟!








جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...
سایت خودرو و بررسی خودرو




 

سورنا خیابان یک طرفه‌ای واقع در تهران است که اغلب اتومبیل‌های صفر کیلومتر از جنوب آن وارد می‌شوند و پس از کلی تغییر در شکل و شمایل و البته جیب صاحب ماشین‌ها از سمت شمال خیابان بیرون می‌روند.گاهی اوقات این افراد هزینه ای برابر قیمت یک خودرو می پردازند تا در رقابت با دوستان شان به اصطلاح کم نیاورند.

سرویس اجتماعی برنا

یک سطل آب گذاست روی سقف ماشین و گفت: "فقط ایکی ثانیه صبرکن!" ضبط را که روشن کرد تا ته وجودم سوت کشید. جداً فقط دو ثانیه طول کشید تا سطل از آب خالی شد.
اینجا خیابان سورنا است؛ بهشت ماشین‌بازها. خیابان یک طرفه‌ای که اغلب اتومبیل‌های صفر کیلومتر از جنوب آن وارد می‌شوند و پس از کلی تغییر در شکل و شمایل و البته جیب صاحب ماشین‌ها از سمت شمال خیابان بیرون می‌روند.
این خیابان پاتوق جوان‌هایی است که به عشق خودنمایی و شاید هم به خاطر کم نیاوردن جلوی دوستانشان حاضرند کلی پول بی‌زبان را بالای اسپرت کردن اتومبیل خود بپردازند.
این هزینه ها به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند. بخش اول ظاهر خودرو که شامل رینگ و لاستیک و چراغ ها و ... می‌شود که در این بخش ماشین به انواع و اشکال غیرعادی تبدیل می‌شود! بخش دوم داخل خودرو است که شامل سیستم پخش صوت و تزئینات داخلی و ... می شود که اصطلاحاً به آن بخش «بترکون» می‌گوییم! و بخش سوم موتور خوردو که شامل قدرت موتور و ... می شود، صدای وحشتناک اگزوز بعضی ماشین‌ها از این بخش ناشی‌ شده‌اند.
بخش اول!
یکی از فروشندگان خیابان سورنا که در بخش مربوط به تزئینات خارجی ظاهر خودرو فعالیت می کند می گوید: رینگ‌های اسپرت از سایز 13 شروع می‌شوند که معمولا برای رنو پی‌کی خوبه. بزرگترین سایز هم 24 و 26 اند. البته تو کشور ما بیشتر ماشین‌ها سایزهای 14، 15، 16،17و 18 رو می‌برند. ارزونترین رینگ حدود 500 هزار تومن است که طرفدار زیادی هم نداره. پرطرفدارترین رینگ‌ها هم حدود چهار تا چهار میلیون و نیم قیمت دارند.
رستمی می‌گوید: "گرون‌ترین رینگ، یک رینگ سه تیکه ژاپنی سایز 20 که 14 اینچ پهنا داره و قیمتش هم حدود 6 میلیون تومن است. قیمت رینگ و لاستیک با هم حدود 9 میلیون تومان در می‌یاد. البته این رینگ مخصوص ماشین‌‌هایی مثل BMW530 و BMW730 است که خود این ماشین‌ها کلی قیمت دارن."
به اعتقاد این فروشنده علاقه جوانان اسپرت‌باز به استفاده از رینگ اسپرت فقط برای زیبایی این رینگ‌ها نیست: "این کار باعث می‌شود که خوردوها به سطح جاده بچسبن و در نتیجه احتمال چپ کردن توی پیچ‌های خطرناک کمتر بشه."
بعد از رینگ و لاستیک هم نوبت می‌رسد به تعویض چراغ‌های ماشین و نصب چراغ‌های هالوژن و رنگی کردن چراغ‌ها و بعد هم تعویض سپرهای جلو و عقب و دودی کردن شیشه.
تازه اسپرت کردن اگزوز ماشین برای تولید انواع صداهای ناهنجار و آزار زن‌ و بچه‌ی گرسنه‌ی مردم که به نان شب‌شان هم محتاجند جای خود دارد.
بخش دوم
یکی دیگر از فروشندگان خیابان سورنا که در بخش مربوط به تزئینات داخلی ماشین کار می‌کنند اعتقاد دارد: "تزئینات داخلی از پادری و رکاب شروع می‌شه تا صفحه کیلومتر شمار و پرده برقی و نصب سان روف (سقف برقی) و کلی چیزای دیگه"
او در مورد قیمت‌ها هم به همین کاملی توضیح می‌دهد: "نصب پارکابی 15 تا 60 هزار تومان، نصب Sunroofپانصد هزار تا یک میلیون تومان، تعویض فرمان پنجاه تا 100 هزار تومان، نصب بال عقب سه میلیون تومان، تعویض چراع ششصد هزار تومان و نصب یخچال در صندوق عقب بین صد و پنجاه تا پانصد هزار تومان."
همه این‌ها یک طرف و نصب سیستم صوتی یک طرف. در این خیابان سیستم صوتی خودرو از ششصد هزار تومان تا نه میلیون تومان نصب می‌شود. گران‌ترین ضبط یک صفحه نمایش (Monitor)، دو جفت باند، چهار ساب گران و تعدادی آمپلی فایر دارد.
نمی‌دانم کسی که سیستمی با قیمت 9میلیون تومان روی خودروی خود نصب می‌کنند واقعا چه انگیزه‌ای دارد. چون می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای حدود سه و نیم میلیون تومان یک سیستم حرفه‌ای که صدایی به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر دارد ببندد.
بخش سوم!
جوانان اسپرت باز حاضرند میلیون‌ها تومان خرج کنند تا 20 تا 50 کیلومتر بر سرعت ماشین‌شان اضافه شود. حتی بعضی‌ها حاضرند برای این که خودروشان صدایی بم و خفه تولید کند تا 500 هزار تومان پول بدهند.
بخش آخر!
فروشنده‌ها و مشتری‌ها در کنار هم رقابتی را سازمان و سفارش می‌دهند که میل مبهم و انگیزه‌ای روانی در آن نقش تعیین کننده دارد.
خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی ماجراست؛ برداشتی ناقص از برخورد با تکنولوژی؛ نگاهی وارونه به پیشرفت که بی‌شک در پس آن موفقیت جوانه نمی‌زند. جوان اسپرت باز هویت فراموش شده‌اش را در ظاهری می‌جوید که اتومبیل‌اش را با آن می‌آراید.
دامن زدن به این فعالیت که اغلب از سوی جوانان و به منظور خودنمایی و ایجاد حس اعتماد به نفس انجام می‌گیرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آینده‌ی او وارد می‌کند.




نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها : خیابان سورنا، بزک، ماشین اسپورت، اسپورت کردن ماشین،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 20 مهر 1388 :: نویسنده : حسین
نظرات ()
یکشنبه 1 تیر 1393 11:47 ق.ظ
این هم بخشی از نیازهای جامعه است كه تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد. با دید باز تری به قضیه نگاه كنید. جامعه شامل افراد با سلیقه ها و خلقیات گوناگون است و تا جایی كه خطری برای كل جامعه نداشته باشد باید نیازهایشان برطرف گردد. این حق آن هاست.
شنبه 25 شهریور 1391 05:06 ب.ظ
حتما باید ی سری ب خیابون سرنا بزنم
مکانه باحالیه:D
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر